חכמת המעגל- הכשרת מנחי קבוצות ובתי מדרש

תכנית שנתית (240 שעות) המשלבת למידה תיאורטית והתנסות מעשית בהנחיית קבוצות בכלל ובתי מדרש בפרט. בתכנית ירכשו המשתתפים –  ידע, הבנה, כלים ומיומנויות של הנחיית קבוצות, בשילוב שימוש אקטיבי במקורות של התרבות היהודית -ישראלית, דיאלוגיות ולמידה בין שונים.

בוגרי הקורס יוזמנו להשתלב בפעילויות מתמשכות או חד פעמיות של תחום קהילה במרכז יעקב הרצוג, ובהנחיות בתי מדרש של ארגוני יהדות ישראלית ברחבי הארץ.

התכנית מתקיימת בתמיכתה הנדיבה של קרן פוזן והפדרציה היהודית של שיקגו.

מרכיבי הקורס

תהליכים קבוצתיים: במהלך הקורס יתנסו הלומדים בתהליכים קבוצתיים, ילמדו את הבסיס התיאורטי העומד מאחוריהם וירכשו כלי הנחיה יצירתיים ורב־תחומיים.

בתי מדרש: חלק מהלימוד יהיה מבוסס על שימוש בטקסטים מארון הספרים היהודי על כל גווניו ותקופותיו, ועל היכרות עם הדרכים שבהן התוכן משרת את התהליך הקבוצתי ולהפך. אין צורך בידע מוקדם בלימודי יהדות או בהיכרות עם ארון הספרים היהודי.

ידע תיאורטי: במהלך הקורס יילמדו התיאוריות הקלאסיות והרלוונטיות להנחיית קבוצות, כגון התיאוריות של וילפרד ביון, ארווין יאלום, קרל רוג'רס ועוד.

מיומנויות: במהלך הקורס נתמקצע במיומנויות הנחיה: זיהוי תהליכים בקבוצה, פיתוח קשב לסבטקסט הקבוצתי והאישי, הנחיית יחיד והנחיה בזוג (co), ראייה מערכתית של הקבוצה, פיתוח יכולת אמפטיה, חיבור בין תוכן לתהליך, עבודה משמעותית עם טקסטים יהודיים מאז ועד היום, ועוד.

הקורס מיועד למשתתפים מכל קשת ההשקפות היהודיות.

המשתתפים יידרשו לעבודה מעשית (פרקטיקום) ולקבלת הדרכה אישית עליה.

 

עבודה מעשית (פרקטיקום):

העבודה המעשית היא חלק מרכזי בתכנית ההכשרה. המשתתפים יידרשו להנחות קבוצה בהיקף של 8 פגישות הנחיה לפחות, מומלץ שהעבודה המעשית תלוּוה בלווי ייעוץ ("סופרוויז'ן") .

לאחר העבודה המעשית, יש לכתוב רפלקסיה על ההתנסות.

דרישות הקורס:

  • השתתפות מלאה
  • מעורבות אקטיבית
  • קריאת מאמרי הסילבוס
  • עבודה מעשית
  • עבודה רפלקסיבית כתובה

הקבלה לקורס מותנית בראיון קבלה

סילבוס משנה קודמת לדוגמא (תשפ"ד)

 

תאריך

נושא המפגש

תוכן המפגש

הערות

1

19.12.23

ז' טבת

הכרות, למה ואיך?

זהות אישית

 

2

26.12.23

י"ד טבת

שרינג.

זהות קבוצתית, פרט וכלל

רצועות הזהות והדינמיקה בניהן.

קריאת מאמר: איך הפכה הקבוצה למושג פסיכולוגי. ע'מ15-20

3

2.1.24

כ"א טבת

חוזה בתהליך קבוצתי.

התנסות ובניית חוזה.

 

4

9.1.24

כ"ח טבת

תהליך ותוכן. 

סוגי קבוצות

התאמת ההנחיה למרכיבים הנדרשים

מאמר: "סוגי קבוצות", מתוך: מסע קבוצתי / זיו. בהרב ע'מ47-54

5

16.1.24

ו' שבט

מהי הנחייה?

מרכיביה העקרים של הנחיה.

 

6

23.1.24

י"ג שבט

חשיבותו של הSetting

זמן, מקום וסדר יום.

ט"ו בשבת בקבוצה

7

30.1.24

כ' שבט

שלבים בהתפתחות קבוצה.

 

"שלבים בהתפתחות קבוצה" מקנזי 

וליבסלי ע'מ47-54

8

6.2

כ'ז שבט

כלים בהנחיה

שתיקה ,בכי.

 

9

13.2.

ד' אדר א'

כלים בהנחיה

הטקסט

 

10

20.2.24

י"א באדר א'

כלים בהנחיה

הקשבה וחסמי קשב

 

11

27.2.24

י"ח באדר א'

היכל המראות

חלון גו'הרי

הכרות עם פולקס :" Mirroring" "רזוננס".

12

5.3.24

כ"ה באדר א'

תפקידים בקבוצה

מה מתאפשר בקבוצה בהקשר לתפקידים.

 

13

12.3.24

ב' באדר ב'

קונפליקט בקבוצה

תפקיד הקונפליקט וכלים להתמודדות

 

ציון קבוצתי של טו' בשבט

14

19.3.24

ט' באדר ב'

התנגדויות בקבוצה

תפקיד ההתנגדות והתמודדת המנחה.

.הכרות עם ווילפרד ביון.

פורים בקבוצה.

15

26.3.24

ט"ז באדר ב'

משוב.

תרגול התייחסות להתנגדות.

  

16

2.4.24.

כ"ג באדר ב'

הכלה ואמפתיה

  

17

9.4.24

א' בניסן 

לימוד על הלימוד

הכנת דף לימוד

 

18

16.4.24

ח בניסן

שאלת שאלות 

מודל אפר"ת וכלים נוספים

פרופ' אהרון בק.

שלוש שניות של חרדה…

פסח בקבוצה.

חופשת פסח (שבועיים)

19

7.5.24

כ"ט באייר

הזכות להיכשל

למה זה חשוב?

 

בניית דף משוב קבוצתי

יום העצמאות

20-22

20-21.5.24

י"ב – י"ג באייר

הנחיית עמיתים

התנסות

ריטריר דו יומי

23

28.5.24

כ' באייר

כאן ועכשיו

 

נסיעה לגבעת תום ותומר.

ימי זכרון בקבוצה

24

4.6.24

כ"ז סיוון

"המנחה"

 

מאמרים: "השפעת התנהגות המנחה על יעילותן של קבוצות" ו"מנחה הקבוצה" ע'מ113-119

ציון פסח בקבוצה

שבועות

25

18.6.24
י"ב בסיוון

שאלות על הנחייה

 

מאמר: "חטאיו הקטלניים של מנחה קבוצה ".ג'פ בנסון

יציאה ללימוד בגבעת "תום ותומר"

26

25.6.24

י"ט בסיוון

מתנות הקבוצה

המרכיבים "המרפאים" בקבוצה

מאמר: "הגורמים הטיפוליים בתהליך הקבוצתי "ע"פ יאלום

27

2.7.24

כ"ו בסיוון

כיצד נפרדים?

פרידה עם כתובת

 

28

9.7.24

ג' בתמוז

סכום אישי ובין אישי

  

29-30

16.7.24

י' בתמוז

סכום קבוצתי.

פרידה.

 

יום ארוך

* התכנית עשויה להשתנות בהתאם לשינויים הנובעים מצרכי הקבוצה או בשל אילוצים שונים

מנחות:

שני מאור ודרורית וויס

מתי:

ימי שלישי, 9:00 – 15:00

סה"כ 240 שעות לימוד ב-30 מפגשים.

 

מחיר השתתפות מסובסד:

2,800 ש"ח

 

לפרטים נוספים 08-8608330

המשתתפים בשנת תשפ"ג

ג'ניפר איסקוב
מנהלת תכניות בדרום בעמותת "רוח נשית"
באר שבע

אביטל עופרן
אשת חינוך, מנהלת חט"ע בבית ספר פלך קרית עקרון
קבוצת יבנה

אביעד יחיאלי
איש חינוך, רכז פדגוגי בכפר הנוער 'תום'
חריש 

איתי סודרי
 עוסק בייעוץ
מבוא ביתר

יהונתן גור
יועץ חינוכי ומרצה במכללת שאנן
פרדס חנה

מאשה אורן
מנהלת מכינת ' תלם' ביפו
גבעת ברנר

עפרה לקס
 פובלציסטית, עיתונאית, סופרת ומרצה.
בלוד

הודיה כהנא אריאל
מלמדת באוניברסיטה העברית וב- JTS.
ירושלים

מירב עזרן אלישקביץ
רכזת 'יהדות ישראלית, מנחה טקסי נשים, בדמיון מודרך ומאסטר nlp
חולון

עידית לנדאו
מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת
קיבוץ סעד

עמנואל איטון
עובד סוציאלי, מטפל זוגי, מלמד ומנחה חשיבה הכרתית
מושב מי עמי

עינב ציטיאט ברוור
אשת חינוך, מורה בתיכון בבאר שבע ובמכינה קד"צ באשלים
אליאב

ציפי אנהנג
אשת חינוך, יועצת חינוכית ומנחת הורים
גדרה

רעות בן שלמה
מורת דרך וארכיאולוגית ומדריכת טיולים
מושב סגולה

תמר אלון
מחנכת ומורה לתלמוד במדרשיית הרטמן
תקוע

המשתתפים בשנת תשפ"ב

יובל אלבשן

פרופ' יובל אלבשן
עו"ד, דיקן  ומרצה, ירושלים

עדי אפרת
בי"ח סורוקה,
כפר עזה

 

איתי אשכנזי

איתי אשכנזי
מנחה בשיטת ימימה
פרדס חנה

אסף בנר

אסף בנר
יזם חברתי
מושב אדרת

אלונה גלייזר
רמי"ת במדרשת באר
ירוחם

פנינה גפן

פנינה גפן
עיתונאית ומנחת כתיבה
תקוע

נחמה גרוס

נחמה גרוס
אשת חנוך ומדריכת מורים
ירושלים

אדוה דטנר

אדוה דטנר
אשת חינוך
נופי פרת

ליאור הוכברג
מורת דרך בארץ ובחו"ל
מושב ניר חן

הילה ויסלר פורגס

הילה ויסלר פורגס
מנהלת מיזמי קהילה ומרצה, קיבוץ סעד

רועי זמיר
מפתח תוכן ומנחה סדנאות כתיבה
נחלים

טל ליבר

טל ליבר
מינהל הסטודנטים העולים
אליאב

תפארת לרנר וייגלר

תפארת לרנר וייגלר
רמי"ת במכינת צהלי
עין צורים

תמי מולד חיו
משפטנית ומרצה לכלכלה חברתית, ירושלים

זאבה מזרחי

זאבה מזרחי
יזמת ומפיקת אירועים קהילתיים, קיבוץ גבים

רעות רייז
אשת חינוך לא פורמלי
עין צורים

ענת שחר כהן
עו"ס, גרנטולוגית, מנחה
קיבוץ כרמיה