דברים שבכתב
"אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵיכֶם"/ ד"ר גילי זיוון
(ט) אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵיכֶם רָאשֵׁיכֶם שִׁבְטֵיכֶם זִקְנֵיכֶם וְשֹׁטְרֵיכֶם כֹּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל: (י) טַפְּכֶם נְשֵׁיכֶם וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בְּקֶרֶב מַחֲנֶיךָ מֵחֹטֵב עֵצֶיךָ עַד
מקומה של תנועת הקיבוץ הדתי בחברה הישראלית/ טובה אילן
כמו שליח ציבור בתפילתו קודם מוסף ביום הכיפורים, אף אני נרעשת ונפחדת מפחד יושב תהילות ישראל ומפחד הציבור הזה, שאיני כדאית והגונה לכך להיות לו
בין אתרוג ל"אתרוגו": עיון בסיפורו של ש"י עגנון/ יהודית בר יש"ע גרשוביץ
בתוך מסגרת סיפורית על גלגולו של סיפור מדור לדור בקהל חסידים, כותב עגנון את סיפורו "אתרוגו של אותו צדיק". האמן המספר יודע כי הסיפור שיכתוב
בין שתילה לנטיעה/ הרב אילעאי עופרן
אם נעיין במילון בערך 'שתל', נמצא בהגדרתו את השורש 'נטע'; אם נעיין בערך 'נטע', יסביר אותו כצפוי חברו 'שתל'. מהו אם כן ההבדל בין שני
'תהא השעה הזאת שעת הרחמים': עיון בפיוט 'עת שערי רצון' לר' יהודה בן שמואל אבן עבאס/ יהודית בר יש"ע גרשוביץ
את הפיוט 'עת שערי רצון' כתב ר' יהודה בן שמואל אבן עבאס שחי במאה ה-12 בעיר פס שבמרוקו ואחר כך בארם צובא (חלבּ). זהו פיוט
ונתנה תוקף/ ד"ר גילי זיוון
מכל פיוטי ראש השנה, אני בוחרת כל שנה מחדש באהבתי הגדולה, "ונתנה תוקף". אני מוצאת עצמי כל שנה מחכה למלך מלכי הפיוטים של היום, ל"ונתנה
שומע קול שופר/ יוסקה אחיטוב
אחד הדימויים של הקב"ה שנרבה להשתמש בו בתפילותינו בראש השנה, שבהן נשלב גם תקיעה בשופר הוא, "כי אתה שומע קול שופר ומאזין תרועה ואין דומה
המופע של אדם וחווה/ ד"ר גבי ברזלי
"המופע של טרומן" כגרסה חדשה של תכנית המציאות "אדם חווה והתפוח" נתחיל מהסוף. למרות שהבמאי מנסה להניע אותו מכך, מחליט הכוכב של סידרת טלביזיה מצליחה
"יפה נוף" ליהודה הלוי- אהבה עמוקה לירושלים/ יהודית בר יש"ע גרשוביץ
רבות נכתב על שירי הגעגוע של רבי יהודה הלוי לציון , זו שהייתה בתפארתה , זו שחרבה לרגבי אדמתה וזו העתידה לקום מתוך עפרה .
על הקדושה ועל המקום/ ד"ר גבי ברזלי
הקורא את התנ"ך כסדרו, מוצא בו הסתיגות שיטתית מחפצים קדושים, אנשים קדושים ומקומות קדושים. הדיבר השני מעשרת הדיברות אוסר בפירוש עשית פסלים ותמונות המיצגים אלקות,
מגילת רות – 'כמו אקורדיון שעושה מנגינה מן המלא והריק' (י.עמיחי)/ ד"ר גילי זיוון
מגילת רות היא לכאורה אידיליה קסומה, שראשיתה בסיפור על משפחה שנטשה בשעות משבר את הספינה השוקעת, אך בגלות הרע מזלם ונותרה רק אם המשפחה לבדה.
למה התכוון המספר? שאלה לגיטימית בקריאה מן השוליים במגילת רות/ יהודית בר יש"ע גרשוביץ
בהנחה , כי המספר את מגילת רות , יהיה אשר יהיה , לא היה בשדות מואב ולא באלו של בית לחם ולא בביתה של נעמי
חג השבועות והבריתות/ ד"ר גבי ברזלי
לרגלים שבתורה ישנם כיידוע רבדים שונים. הבסיסי שבהם הוא המימד החקלאי, המשותף לכל יושבי ארץ כנען העוסקים בחקלאות, ללא הבדל דת או תרבות. הרובד הבא,
ביזה או מענק?/ ד"ר נח חיות
שאלת הכסף והזהב, שלקחו בני ישראל מהמצרים, טרם צאתם מארץ מצרים, הטרידה רבות את ישראל ואת שונאי ישראל לאורך השנים. מהסיפור אכן משתמע שבני ישראל
אסתר – מאמבט "שֶׁמֶן הַמֹּר" ועד למנהיגות בשעת משבר/ ד"ר גילי זיוון
פורים הוא חג של "נהפוך הוא". חג של הפכים. גם גיבורת מגילת החג – אסתר עוברת מהפך דרמטי. אם נעקוב אחר דמותה של אסתר כפי
איכה ישבה בדד/ ד"ר גילי זיוון
"אֵיכָה יָשְׁבָה בָדָד הָעִיר רַבָּתִי עָםהָיְתָה כְּאַלְמָנָה רַבָּתִי בַגּוֹיִםשָׂרָתִי בַּמְּדִינוֹת הָיְתָה לָמַס.בָּכוֹ תִבְכֶּה בַּלַּיְלָה וְדִמְעָתָהּ עַל לֶחֱיָהּאֵין לָהּ מְנַחֵם מִכָּל אֹהֲבֶיהָכָּל רֵעֶיהָ בָּגְדוּ בָהּ הָיוּ
"השליכו אותו אל הבור הזה" – בור יוסף ובור בית עקד – עיונים ספרותיים וגיאוגרפיים/ ד"ר נח חיות
מבוא: סיפור השלכת יוסף אל הבור ומכירתו למצרים הוא מהסיפורים הדרמטיים המקרא. על-אף מרכזיותו בספר בראשית אין הסיפור חוזר או מאוזכר בצורה מפורשת פעם נוספת
"היום הזה נהיית לעם"/ יוסקה אחיטוב
"תרומתו של "מרכז יעקב הרצוג" גדולה יותר מממדיו הממשיים. רבים מוצאים בו את "ביתם היהודי" ומרגישים מוכלים לגיטימיים בו. מתפתחים בו כלים דיאלוגים משותפים. טיפוח
אורתודוכסיה מודרנית – להיות נושאים ולא נישאים/ טובה אילן
"זכורני כיום הזה", מספר הרב סולובייצ'יק 2 באחת משיחותיו (ואני מצטטת בדילוגים), המלמד שלי, חסיד חב"ד, היה מדבר עמנו בחודש אלול בעניין ראש השנה ומלכות: "ותמלוך אתה אלוקינו
כי האדם עץ השדה?/ חגית ברטוב
לקראת ט"ו בשבט נוטים רבים לעסוק בשיר 'כי האדם עץ השדה', מתוך ניסיון להשוות בין האדם לבין העץ וליצור זיקות בין השניים כדי להזכיר לנו